Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor som vi brukar få. Undrar du något som inte står här är du självklart välkommen att höra av dig till oss.

Vad erbjuder NannyDirekt?

Vi erbjuder trevliga och certifierade nannies som gärna hjälper er med både barnpassning och hushållstjänster i er vardag. Samtidigt följer vi dessutom alltid upp alla våra familjer regelbundet för att försäkra oss om att alla våra familjer är nöjda.

Är era nannies försäkrade?

Ja, alla våra nannies är försäkrade under arbetstid och på väg till och från arbetet om någonting skulle inträffa. Dessutom är vi ansvarsförsäkrade om något skulle råka gå sönder hemma hos er.

Hur snabbt kan jag börja med tjänsten?

Om ditt behov och schema matchar våra befintliga nannies i ditt område brukar det gå snabbt att komma igång och boka in ett första möte med nannyn. Om allt känns bra efter första träffen så är det bara att boka in fler pass direkt med nannyn. Snabbt, enkelt och tryggt. Ibland kan vi behöva starta igång en specialrektyrering för att kunna matcha just dina önskemål, behov och schema. En specialrekrytering kostar ingenting och tar olika lång tid beroende på hur ditt behov ser ut.

Hur många barn kan nannyn passa samtidigt?

Om ni behöver nanny till ett barn eller flera påverkar inte priset. Däremot har varje nanny en övre gräns på fyra barn per passning. Men beroende på barnens ålder kan antalet barn för en nanny ändras. Nannyn passar endast de barn som bor i hushållet.

Vilka krav finns det på era nannies?

Våra nannies måste vara minst 18 år gamla. De har alla tidigare erfarenhet av barnpassning. Innan de börjar arbeta hos en familj har de dessutom blivit bakgrundskontrollerade och genomgått vår barnvaktscertifiering samt skrivit på ett sekretessavtal. De har förutom det även bra referenser.

För nannies i Skåne, Göteborg och Stockholm erbjuds dem dessutom att komplettera webbutbildningen med en fysisk HLR-utbildning som utförs enligt HLR-rådets rekommendationer. Denna utbildning bjuds dem in till inom en månad efter att de har börjat arbeta hos en familj om de inte redan har deltagit i den tidigare. *Pga Covid-19 har vi valt att skjuta fram säsongens HLR-utbildningar till våren 2021

Vad gör jag om det inte känns bra med min nanny?

Vi följer alltid upp regelbundet hos familjerna och stämmer av så att allt känns bra både när du ska komma igång med nannytjänsten men även regelbundet därefter. Skulle du inte känna dig nöjd med nannyn hjälper vi dig att byta till en annan nanny.

Får jag träffa nannyn innan jag bestämmer mig?

Det ingår alltid en timmes träff med nannyn för att i lugn och ro gå igenom vad du vill ha ut av nannyns tid hos dig. Denna timme är kostnadsfri och vi följer alltid upp detta möte för att stämma av med dig så allt känns bra.

Hur betalar jag för tjänsten?

Du får en faktura en gång i månaden i efterskott. Vi gör en förenklad kreditupplysning och skulle den inte gå igenom kan du betala i förskott.

Frågor om RUT

RUT är en skattereduktion där Skatteverket betalar hälften av kostnaden för din barnvakt. Läs mer om vilka villkor som gäller för att få RUT och hur det fungerar.

Vad är RUT?

RUT är en skattereduktion som gäller för vissa tjänster i hemmet, exempelvis barnpassning och städning. Skattereduktionen innebär att Skatteverket betalar hälften av din tjänst hos oss. När vi skriver att vår tjänst kostar 199 kr per timme efter RUT betyder det att du som kund betalar 199 kr och Skatteverket betalar ytterligare 199 kr direkt till vårt företag. Tjänsten kostar med andra ord 398 kr per timme, men Skatteverket betalar hälften. Vi hanterar all administration hos Skatteverket.

Vem kan få RUT-avdrag?

Om du har en svensk inkomst och betalar skatt i Sverige kan du få RUT-avdrag. Om du jobbar i ett annat land, exempelvis Danmark kan du tyvärr inte utnyttja RUT-avdraget.

När kan jag få RUT-avdrag för barnpassning?

Krav för rutavdrag:

  • Barnet ska passas i eller nära sin bostad, utom när barnvakten lämnar och hämtar barnet vid förskola, grundskola, fritidsaktivitet eller liknande.
  • Barnet får högst gå i årskurs sju.
  • Det är endast föräldrar eller vårdnadshavare med underhållskyldighet för barnet som kan få rutavdrag.

Rutavdrag ges för

  • barnpassning
  • hjälp med läxläsning och annat skolarbete som barnvakten utför under högst 10 procent av tiden vid varje barnpassningstillfälle
  • De hushållstjänster som är godkända för RUT-avdrag t.ex. tvätta, enklare städning och diska

Hur mycket RUT-avdrag kan jag få?

RUT-avdraget går att använda för upp till 50 000 kr per person och år.

Frågor om abonnemang

Vi erbjuder våra nannytjänster antingen som enstaka tillfällen eller som abonnemang. Med ett abonnemang köper du ett visst antal timmar per månad. Ju fler timmar du köper desto lägre timpris kan du få. Med enstaka tillfällen köper du enbart det antal timmar som du bokar.

Vad är ett abonnemang?

Om du har ett regelbundet behov av barnpassning har du möjligheten att få ett lägre timpris i utbyte mot att du förbinder er att köpa ett visst antal timmar per månad. De timmar som du inte använder en månad sparas och är din tillgodo för kommande månader. Din “plånbok” med timmar kallar vi för timbank.

Finns det någon bindningstid?

Nej, vi har ingen bindningstid på våra abonnemang. Vi har 30 dagars uppsägningstid och under uppsägningstiden köper du överenskommet antal timmar. Därefter är ditt abonnemang avslutat. Om du har ett tidsbegränsat behov på 2 månad eller mer kan vi komma överens om datumen då ditt abonnemang ska upphöra i förväg och då har du ingen uppsägningstid.

Finns det någon uppsägningstid?

Ja, vi har 30 dagars uppsägningstid på våra abonnemang.

Betalar ni tillbaka de timmar jag inte använt?

Nej, vi betalar tyvärr inte tillbaka pengar från din timbank. Däremot är timmarna din tillgodo under hela tiden du har ett aktivt abonnemang hos oss. Om du inte riktigt vet hur ditt genomsnittliga behov av barnpassning ser ut är det bättre att boka enstaka tillfällen. Timpriset blir högre, men du riskerar inte att samla på dig timmar som du sen inte kan använda.

Vad kostar det?

Vad det kostar beror på om du har abonnemang eller enstaka tillfällen. Ju fler timmar du köper per månad desto lägre timpris. Läs mer om våra priser på denna sida.

När betalar jag extra?

Du betalar inget i reseersättning för att nannyn ska åka till och från ditt hem och heller ingen typ av startavgift eller framkörningsavgift. Om nannyn kör dina barn med egen bil under passet, exempelvis vid hämtning så tillkommer milersättning enligt Skatteverkets schablonersättning. Milersättningen är 25 kr per mil.

För passningar på helger och kvällar (mellan 22-06) tillkommer 20 kr per timme. Storhelgstillägg med 50 kr/tim tillkommer för följande storhelger: midsommarafton, midsommardag och söndag efter midsommar, julafton, juldag och annandag jul, nyårsafton och nyårsdag, långfredag, påskafton, påskdag och annandag påsk, pingstafton och pingstdagen.

Vad är timbanken?

Som abonnemangskund får du en timbank. Detta är din ”plånbok” där vi lägger de timmar du betalt för men inte utnyttjat. Dessa timmar används sedan som betalning för kommande fakturor. Skulle du exempelvis använda 5 timmar första månaden, betalar du fortfarande för 10 timmar. Skulle du sedan använda 15 timmar månad två betalar du även då för 10 timmar då vi använder dina sparade timmar som betalning.